

Description
As Unidades Regionais de Controle da Qualidade da Água para Consumo Humano (URCQA) estão situadas em capitais e cidades estratégicas com equipes técnicas capacitadas. As URCQA prestam apoio técnico a todos os estados e municípios que fazem parte de sua área de atuação.
Vinculadas a maioria das URCQA existe a Unidade Móvel para o Controle da Qualidade da Água para Consumo Humano (UMCQA), que é um veículo utilitário tipo furgão adaptado para funcionar como laboratório de campo para realização de coletas, acondicionamento e transporte de amostras de água, que em razão da facilidade de seu deslocamento e presteza na emissão de resultados das análises, proporciona maior agilidade às intervenções e ações corretivas que se fizerem necessárias para a melhoria da qualidade da água para consumo humano. As UMCQAs exigem uma pequena edificação para apoio, especialmente, para armazenagem dos equipamentos e insumos utilizados nas análises de campo.
Por outro lado, em algumas Superintendências ou em situações estratégicas que demandem agilidade de coleta de amostras de água em locais sem grandes distâncias a percorrer, vislumbra-se a implantação da Unidade de Coleta para o Controle da Qualidade da Água para Consumo Humano – UCCQA que irá desempenhar com a mesma presteza e viabilidade a etapa de coleta, preservação, acondicionamento e transporte em tempo hábil e de maneira confiável de amostras de água, necessária ao controle da qualidade da água, bem como análises simplificadas necessárias na hora da coleta de amostras de água por meio de equipamentos portáteis.
Criteria 11/11
- ACCESSIBILITY
- ALIGNMENT WITH SDG 1,3,4,6 AND/OR 11
- RACE AND GENDER ISSUES
- ATTENTION TO CHILDREN AND ADOLESCENTS
- LOW COST
- SOCIAL DIFFUSION
- ADMINISTRATIVE EFFICIENCY
- ADHERENCE AND CONTINUITY AT LOCAL LEVEL
- WASH INITIATIVE
- CLIMATE RESILIENCE
- SUSTAINABILITY
UCCQA and UMCQA act in compliance with the Brazilian Water Control and Quality Ordinance, as well as with the requirements of the Brazilian Health Regulatory Agency (ANVISA) and the Health Surveillance Secretariat (SVS).
Its work is also indirectly with the Civil Defense and the Health Departments of the states and municipalities through the State Disaster Response Groups (GRD) that work in disasters and in the Risk Management of the states and municipalities.
Rural populations affected by disasters (natural or anthropogenic).
2 UCCQA – Collection units to support the quality control of drinking water
34 UMCQA – Mobile units for supporting water quality control for human consumption are equipped to analyze basic operational parameters (such as turbidity, color, pH, and free residual chlorine) as well as microbiological parameters (including total coliforms, coliforms, and E. coli).
Since 2012
UCCQA functions as a vehicle for packaging and transporting
water samples, as well as enabling low complexity field analyses during the
collections, which may be intended to support actions to control, supervise and monitor the treatment and quality of water produced by alternative water supply systems and solutions for human consumption.
Support for monitoring springs
a) Carry out sanitary inspections in surface and underground
water catchment sources;
b) Define strategic points for collecting water samples;
c) Collect, preserve and condition samples for analysis;
d) Perform low complexity analyses required during collections.
Support for Quality Control of Drinking Water
(Potability Ordinance)
a) Monitor water quality in alternative water supply systems
and solutions, from the source of abstraction to the distribution of treated water;
b) Define representative strategic points according to relevant legislation;
c) Collect water samples for analysis according to the pre-established planning;
d) Perform low complexity analyses required during the collections of
water samples.
Working in emergency situations
a) Support states and municipalities in the investigation of outbreaks, epidemics and accidents
related to drinking water;
b) Support the performance of sanitary inspections and monitoring of
catchment sources and alternative water supply systems and solutions in areas considered to be at risk, on a preventive and corrective basis;
c) Collect water samples for analysis;
d) Perform the necessary low complexity analyses during the collections of
water samples.